For the English version click here , please.

Psyllium - přírodní vláknina

Každému, kdo to se svým zdravím myslí vážně, lze ale doporučit Psyllium. Jedná se o sušené čištěné obaly semen indického jitrocele (Plantago psyllium a Plantago ovata). Jako zdroj vlákniny jsou nejdůležitější právě semena, protože mají vysoký obsah slizu. Ten v zažívací traktu váže vodu, čímž se vytvoří gel, který zvětší až čtyřnásobně objem a napomáhá tak činnosti střev a jejich šetrnému a rychlému vyprazdňování. Semena jitrocele indického pomáhají i proti vzniku hemeroidů, vychlípenin tlustého střeva (divertiklů) a rakoviny tlustého střeva. Mohou také snižovat hladinu cholesterolu. Obsažená vláknina totiž zamezí vstřebání a zvýší vylučování cholesterolu z organismu.

Dostatečný přísun vlákniny v potravě se projevuje pravidelnou stolicí, přičemž nedochází k trávícím obtížím a nadýmání. Psyllium má při tom účinky z obou stran spektra - dokáže (zahuštěním) zmírnit průjem a také dokáže zlepšením průchodnosti střev napravit zácpu. Ale jen do jisté míry. Pokud ani to nepomůže a nějaké obtíže přetrvávají i po poctivém příjmu vlákniny, bude přece jen lépe se obrátit na lékaře.

Jak Psyllium používat? Dávkování je individuální, ale univerzální návod je asi takový - dvakrát denně jednu až dvě čajové lžičky rozmíchat bez jakýchkoliv dalších úprav ve čtvrt litru vody. Užívat by se mělo asi tři čtvrtě hodiny po jídle (nebo po lécích). Jako maximální denní dávka se uvádí asi 10 gramů - pět lžiček. Ale pozor, je třeba pamatovat na dostatečný přívod tekutin - na každých 5 gramů by měla připadnout jedna sklenice vody. Jinak hrozí naopak zácpa. Psyllium také není vhodné pro malé děti.

Pozn.: Psyllium se dá zakoupit v několika příchutích


zdroj: http://druidova.mysteria.cz/ZDRAVA_VYZIVA/PSYLLIM_A_JIL.htm

12/20/2010 22:33:42
turcekova.sarka
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one